Friday 21 December 2012

Buat IMAMKU

Kehadapan Imam ku 
Buat Kekasih Terakhir 
dan Bakal Bidadara ku di Syurga
Sebelum tulisan saya menjadi lebih panjang . Izinkan saya memanggil awak . ABANG . sebab saya tau . sepanjang saya ada bersama awak . saya tak berpeluang langsung nak memanggil awak dengan gelaran tersebut . maka . izinkan saya memanggil awak dengan gelaran abang dalam surat ini . saya harap abang tak kisah mengenai nya
duhai Imam ku ,
disaat abang baca surat ni . mungkin saya tak lagi bersama abang . dan mungkin juga . saya taklagi ada dalam dunia ni . mesti abang terkejut bila terima call dari pihak Lembaga Tabung Haji pagi tadi . berita mengenai saya . saya taktahu abang menangis atau tak saat menerima berita itu . mungkin abang menangis air mata kegembiraan . mungkin jugak menangis mengeluarkan air mata penyesalan . saya taktahu . yang tahu abang dengan yang SATU tu
Abang ,
kita berkawan lama . berteman lama . bersahabat lama . dan berhubungan juga lama . saya cukup risau jikalau abang enggan mengakhiri hubungan ini dengan pernikahan . Alhamdulillah . Allah tu Maha Mendengar  . DIA mendengar doa saya . akhir nya . terlafaz juga janji ikatan sah untuk kita berdua . Syukur rasa nya abang . Impian saya untuk memiliki lelaki seperti abang menjadi nakhoda impian saya tercapai juga akhirnya . Tapi sayang . Saya sangka kan panas hingga ke petang , tapi hujan di tengah hari . Kebahagiaan tu cuma saya memiliki taksampai dalam masa seminggu . Semua nya berubah tatkala saya mula melangkah masuk ke Sangkar Cinta kita .
Perjalanan nakhoda impian saya awal nya berlayar dengan sempurna . Semua nya sempurna . Layanan abang . Semua A+ abang . Hingga lah suatu hari , tatkala saya mendengar permintaan pertama abang .  
"Rumah ni banyak bilik . Awak boleh pilih bilik mana yang awak nak . Saya nak tidur sorang sorang je ." Agak tergamam saya mendengar nya . Tapi saya fikir positif . Mungkin abang taknak ganggu saya ketika tidur . Itu yang abang minta saya pindah ke bilik lain . Sebab sayang . Hormat abang . Saya pindah ke bilik bawah . Dekat dengan dapur . Senang nak keluar minum malam malam . Abang jangan risau . Saya bersangka baik dengan abang . Saya taksimpan dalam hati dengan perbuatan abang tu . Kalau tersimpan pun . Saya dah lama maaf kan abang 
Abang ,
Ingat lagi tak masa kita berhubungan dulu . Saya pernah bagitahu abang impian saya untuk sentiasa bersolat jemaah dengan suami kalau berkesempatan . Masa awal perkahwinan dulu . Saya sentiasa menunggu abang untuk bersolat bersama-sama . Terutama waktu maghrib . Tapi bila abang pulang lewat . Impian nak berjemaah bersama-sama abang terkubur begitu sahaja . Sekarang , saya dah makin tahu . Impian saya tu memang takkan tercapai . Lagi-lagi sekarang kita dah tidur berlainan bilik . Saya risau abang lupa nak tunaikan kewajipan kepadaNya . Tapi untuk menjadi seorang isteri yang solehah . Saya takboleh berburuk sangka dengan suami . Oleh itu . Saya sentiasa berharap dan berdoa agar abang sentiasa sempat dan ada masa untuk menunaikan kewajipan abang sebagai seorang hamba kepadaNya walau sesibuk mana . 
Abang ,
Sepanjang kita berkahwin ni . Belum pernah lagi kita ber'honeymoon' atau bercuti mahupun melancong ke mana-mana . Saya teringin hendak melancong berdua dengan abang . Dek kerana kepingin sangat . Saya mula bertanya kepada abang mengenainya . Saya ingat lagi jawapan abang . " Abang sibuk . Tak ada masa nak bercuti berhoneymoon bagai . Banyak hal kena urus . Awak nak bercuti . Awak pergi sendiri . Saya izinkan ." Saya tersenyum mendengar jawapan abang itu . Sudah dijangkakan itu yang bakal keluar dari mulut abang . Tak apa abang . Saya tak kisah tak dapat berjalan semua . Asal saya ada dengan abang . Bukan berhoneymoon namanya kalau pergi seorang sendiri . Dalam rumah pun boleh honeymoon . Saya hanya mampu tersenyum masa tu . Saya bersangka baik dalam hati . "Abang sibuk kerja . Nak kumpul duit banyak . Akhir tahun nanti , barulah abang bawa makan angin semua."
Abang ,
Minggu lepas , genap sebulan kita berumah tangga . Saya teruja sangat nak sambut dengan abang . Lepas abang pergi kerja pagi tu . Saya pergi pasar . Beli apa yang abang suka . Saya nak masak sedap-sedap untuk abang dinner nanti . Saya beli bahan nak buat kek . Saya buat sendiri kek tu . Abang suka kek coklat . Saya hias sendiri kek tu . Lepas maghrib . Saya mula hidang makanan atas meja . Saya keluarkan kek dari peti . Saya bancuh air kegemaran abang . Saya nyalan lilin . Nak wujudkan suasana romantik untuk abang . Kemudian , Saya mula berkemas untuk diri . Tepat jam 9 malam . Saya dah tunggu abang di meja makan . Sebelah saya terletak hadiah istimewa untuk abang . Macam-macam lauk ada atas meja untuk abang . Semua nya makanan yang abang suka saya masak . Saya setia menanti di meja makan . Lilin saya dah nyalakan . Cuma lampu je saya belum matikan . Saya masih lagi setia menunggu abang . Jam terus bergerak .Sudah pukul 1 pagi . Abang masih belum balik . Saya terus sabar menunggu abang balik . Saya terjaga bila terdengar suara azan Subuh . Terpinga-pinga sebentar dibuatnya . Saya tersedar dan terus berlari ke tingkap depan .Melihat kereta abang . Alhamdulillah . Abang dah balik . Tapi . Kenapa abang tak kejut saya? Kenapa abang biarkan saya tidur di meja makan? Kenapa abang tak kejut saya nak makan sama-sama apa yang saya masak? Saya lihat lauk pauk masih lagi belum terusik . Kek yang saya buat pun masih lagi sama seperti yang saya buat . Sampai hati abang . Tak ingin nak menjamah apa yang saya masak untuk abang . Saya teringin hendak menangis . Terasa usaha saya semalam . Memang sia-sia . Langsung takdihargai . Paling terkilan , abang langsung tak mengejut saya untuk tidur di dalam bilik . Atau pun , angkat saja lah saya ke dalam bilik . Letakkan di katil . Air mata saya mula menitis . Tapi saya mula terfikir , bersangka baik kepada abang .  " Mungkin abang penat sangat kerja . Dah ngantuk sangat agaknya . Tu yang abang tak perasan saya di meja makan . Takkan lah abang nak biar kan isteri kesayangan abang ni tidur di dapur . Kan? " . Dan , saya tersenyum balik .
Abang .
Kak long abang baru saja melahirkan sepasang baby kembar . Comel sungguh mereka . Geram bila menyentuh pipi gebu mereka . Tiba-tiba , hati terdetik . " Bila saya boleh peroleh peluang begini? Teringin rasa nya merasai nikmat mengandung , morning sickness tiap pagi , pergi medical check up tiap bulan , melihat pergerakan baby bila discan . Bila agaknya peluang tersebut akan datang kepada saya? " . Saya terkesan dengan kata-kata ibu abang . " Kau bila lagi nak timang anak sendiri? Keluarga kita tak ada yang mandul tau." Saya baru hendak bersuara . Abang menjawab " Saya subur mak . Dia ni huh . Tah kenapa agaknya . Susah nak lekat . Pelik saya" . Abang , jatuh maruah saya dihadapan ibu abang . Saya tahu abang tak cakap direct . Tapi saya tau apa yang abang maksudkan . MANDUL . Ya . Itu yang abang maksud kan . Saya tahu abang . " Abang , bagaimana mahu lekat kalau abang sendiri takpernah sentuh saya? Kita takpernah bersentuhan kecuali semasa hari pernikahan kita . Semasa upacara batal air sembahyang . Itu yang pertama dan terakhir abang menyentuh saya . Lepas itu . Tidak ada abang . Hati saya hancur bila abang mengatakan saya sebegitu rupa . Impian saya nak mempunyai zuriat sendiri saya tahu tak akan pernah tercapai . Sama dengan impian hendak bersolat jemaah bersama-sama . Abang jangan khuatir . Saya takmarah abang . Marah itu ada . Tapi cuma sekejap . Saya dah lama maafkan abang .
Abang ,
Maafkan saya kerana tak berterus terang dengan abang . Kepemergian saya ke Mekah bukan sekadar mahu menunaikan Umrah . Tapi ada agenda lain . Abang pasti hairan dengan saya . 6bulan sekali mesti saya akan ke Mekah menunaikan Umrah seorang diri . Abang tak pernah larang . Ya saya hargai itu . Terima kasih abang . Sebenarnya , saya penghidap kanser paru-paru . Sekarang berada di tahap empat . Maafkan saya kerana tak memberitahu abang . Saya bimbang abang risau akan keadaan saya . Saya taknak itu . Doktor menjangkakan hayat saya , tak kurang 3 tahun abang . Sejak disahkan saya penghidap barah tersebut . Saya mula berubah . Saya tahu abang perasan dengan perubahan saya . Tapi abang sengaja diamkan diri . Saya mula berpurdah dan berjubah bila keluar  . Mula bersarung kaki bila keluar rumah dan lengkap juga bersarung tangan . Semuanya serba hitam . Abang perasaan perubahan saya itu . Tapi , abang langsung takbertanyakan kepada saya apa yang menyebabkan saya berubah sedemikian rupa . Saya juga mengambil keputusan untuk turut berdiam diri jugak . Hanya seorang saja yang tau akan penyakit saya ini , iaitu orang yang memberi abang akan surat ini . Maafkan saya kerana telah membelakangkan abang . Ampunkan dosa saya abang . Impian saya hendak bersemadi di bumi Mekah Tanah Haram akhirnya menjadi kenyataan . Saya bersyukur sangat terpilih sebagai tetamu di tanah ini .
Abang ,
Saya bahagia hidup dengan abang . Walau hanya dua tahun setengah kita bersama . Terima kasih untuk segala nya abang . Terima kasih kerana sudi menerima saya sebagai isteri abang . Itu hadiah ternilai buat saya . Memiliki abang sebagai nakhoda kapal impian saya . Abang , kita mungkin terpisah sekarang . In Sha Allah , di sana nanti kita bersama . Saya tunggu abang di Syurga ALLAH . Sesungguhnya keredaan ALLAH terletak ke atas reda suaminya . Saya berharap saya memperoleh reda seorang suami dari abang .
Sampai sini saja . Salam peluk cium buat Imam tersayang , Kekasih terakhir dan bakal bidadara syurga . 
Assalamualaikum . Saya tunggu abang di sana .
 - Isteri yang mengharap reda mu -
menangis tak? :p .

No comments

© Bunga Liar
Maira Gall